I APPRECIATE THEM..

Friday, February 11, 2011

TEMPOYAK

Actually aku sangat teruja dengan tempoyak nih..boleh kate hari-hari aku makan tempoyak..Tak kirelah sambal tempoyak atau gulai tempoyak itu sendiri..Hidup aku dari kecik makan tempoyak..Aku sangat suke akan tempoyak..Asal usul tempoyak nih adalah dari buah DURIAN..Aku sendiri tahu mcm maner nak jadikan durian tuh tempoyak..korang tahu????hehehehehe...Tak susah nak buatpun..ada durian dan garam besar konpem jadilah tempoyak..Kalau musim durian,makaku mesti buat tempoyak...tak bnyak sikit mesti ader..Bukan nak jual,tapi untuk makan sendiri...Dapatlah buat stock..
Kalau cakap pasal tempoyak nih takkan habis.Melainkan cube sendiri..Kat umah akulah,mesti masak..wajib..

gulai tempoyak ayam


sambal ikan bilis tempoyak

gulai tempoyak ikan patin

sambal tempoyak + ulam-ulam

sambal tempoyak tumbuk

Mase aku ngah taip pasal tempoyak nih,meleleh air liur aku...lapar....perut dah bunyik2...walaweiiii....sedap...Kalau time kenduri kendara tak kisahlah kenduri kawen,kenduri bertunang,ataupun cukur jambul..gulai tempoyak mesti jdi satu kemestian kat tempat aku..Tempoyak dah menjadi hidangan yang penting...takde tempoyak,tak cukup syarat...Aku sendiri membesat dengan makan tempoyak..hehehhee...sape-sape yang tak suke makan tempoyak..memang rugi..nak tahu sedap atau tidak...korang kena cube...siauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu....

HIDUP TEMPOYAK...

No comments:

Post a Comment