I APPRECIATE THEM..

Sunday, December 18, 2011

SINAR CAHAYA AL-KURSI

"Dalam sebuah hadis ade menyebut, perihal seekor syaitan yang duduk di atas pintu rumah. Tugasnyer ialah untuk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan si isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk ke dalam rumah sehinggalah Baginda mendengar jawapan salam daripada isterinya. Di saat itulah syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu."




HIKMAT AYAT AL-KURIS MENGIKUT HADIS






1 ) Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah akan mewakilkan dua orang Malaikat memeliharaya hingga subuh.


2 ) Barang siapa membaca ayat Kursi di akhir setiap sembahyang fardu, dia akan berada dalam lindungan Allah hingga sembahyang yang lain.


3 ) Barang siapa membaca ayat Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah dari dia daripada masuk syurga kecuali maut dan barang siapa membaca nya ketika hendak tidur, Allah akan memelihara rumahnya, rumah jirannya, dan ahli rumah di sekitarnya.


4 ) Barang siapa membaca ayat kursi di akhir setiap sembahyang fardu, Allah akan menganugerahkan setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi-nabi sera Allah melimpah rahmat kepadanya.


5 ) Barang siapa membaca ayat Kursi sebelum keluar rumah, maka Allah akan mengutuskan  70,000 Malaikat kepadanya, mereka memohon keampunan dan mendoakan baginya.


6 ) Barang siapa membaca ayat Kursi di akhir sembahyang, Allah akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersaman Nabi Allah, sehingga mati syahid.


7 ) Barang siapa yang membaca ayat Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan.




P/S : insafnyer aku....

No comments:

Post a Comment