I APPRECIATE THEM..

Thursday, February 17, 2011

10 PESAN ANAK TERHADAP ORANG TUA

1. Tangan saya masih kecil. Tolong jangan mengharapkan kesempurnaan setiap kali saya kemas tempat tidur atau melempar bola. Kaki saya masih pendek. Tolong ajar saya perlahan2 agar saya boleh berjalan bersama mak dan ayah.



2. Mata saya belum melihat dunia seperti yang Ayah atau mak lihat. Tolong izinkan saya mengenalinya secara aman. Jangan halang dengan halangan yang tak munasabah
3. Selalu akan ada saja urusan rumah tangga. Saya masih kecil untuk itu. Tolong luangkan lebih banyak waktu untuk menjelaskan  tentang dunia ini, dan lakukan secara ikhlas.
 4. Perasaan saya masih halus,sensitif terhadap ape keperluan. Jangan memarahi saya sepanjang hari.


5. Saya adalah hadiah yang istimewa dari Tuhan. Tolong perlakukan saya sebagai harta berharga, berikan bimbingan untuk semua tindakan saya. Beri saya panduan tentang cara menjalani hidup dan mendisiplin saya dengan cara paling baik.


6. Saya memerlukan dorongan dan pujian Ayah serta mak untuk membesar. Tolong jangan cepat mencela. Ingat, Ayah atau mak boleh mengkritik hal-hal yang saya kerjakan tanpa mencela saya.


7. Tolong beri saya kebebasan untuk membuat keputusan-keputusan mengikut diri saya sendiri. Izinkan saya untuk gagal sehingga saya dapat belajar dari kesalahan-kesalahan saya. Lalu suatu hari, saya akan bersedia untuk membuat keputusan-keputusan yang saa fikir perlu hidup dari saya.




8. Tolong jangan buat segalanya untuk saya. Kadang2, cara ini membuat saya merasa saya bukanlah harapan Ayah dan mak.Tolong jangan bandingkan saya dengan adik beradik saya yang lain.

9.Ayah dan mak jangan takut untuk berhibur..ini kerana mase ayah dan mak dah bnyak untuk saya dan adik beradik yang lain.tunjukkan kepada kami bahwa pekahwinan ayah dan mak sangat bahagia.


10. Tolong ajak kami beribadah dengan care yang di tuntuti..semoga saya dapat menjadikan ayah dan mak teladan yang paling baik dalam dunia.

No comments:

Post a Comment