I APPRECIATE THEM..

Monday, October 25, 2010

ABORTION(aku punyer presentation untuk BC)


KAEDAH-KAEDAH YANG DIGUNAKAN UNTUK PENGGUGURAN

1. Suction (penyedutan)

Leher rahim diperbesarkan spt D & C, kemudian 1 penyedut (straw) dimasukkan ke dalam rahim yg dihubungkn dgn alat penyedut yg kuat sehingga bayi dlm rahim tercarik2 mnjd kepingan2 kecil dan masuk kedlm botol.

2. Salt poisoning (peracunan dgn garam)

Dilakukan pd janin yg berusia lebih dr 16 minggu (4 bln) dan byk cairan telah trkumpul disekeliling janin dlm kantung anak. Sebatang jarum dimasukkn melalui perut ibu ke kantung bayi lalu sejumlah cairan disedut keluar dan larutan garam yg pekat disuntik ke dalamnya. Bayi akan meronta2 dan menendang2 seolah2 sibakar hidup2. bayi akan mati dlm tempoh 1 jam. Dlm 24 jam kemudian, si ibu akan mengalami sakit bersalin dan bersalin seperti biasa tetapi bayi tersebut telah meninggal.

Ada juga sesetengah bayi dilahirkan masih hidup dan bayi ini akan dibiarkan mati kerana tidak cukup kematangan organ paru-paru.

3. Histerotomi atau bedah

Dilakukan pd 5 bln terakhir kehamilan. Ibu dibedah lalu bayi dikeluarkan dan bayi dibiarkan mati kerana tidak cukup matang.

4. Prostaglandin ( pengguguran kimia)

Bahan kimia yg digunakan boleh mengakibatkan rahim ibu mengecut sehingga janin mati dan trdorong keluar. Penggunaan bahan ini akan memberi kesan sampingan dimana si ibu meninggal akibat serangan jantung sewaktu cairan ini disuntik.

5. Pil pengguguran

Pengguguran memerlukan masa 3 hari. Bermula dgn rasa kejang2 dan pendarahan yg berterusan selama 16 hari dan tidak sah digunakn di Malaysia.


NOTE:Ape yang aku kongsi nih bukan untuk menggalakkan pengguguran nih,tapi untuk tatapan u all semua..baca dan kaji semula sama ada pengguguran ini baik untuk hidup,dan masa depan..biler dah pandai projek pandai la kirenyer bertanggungjawab atas perbuatan tuh..


HASIL-HASILNYA...(kesian seh anak-anak yang tak bersalah nih)


No comments:

Post a Comment